දෙව් පෙරහැරේ රජ ගමන





වෙඩි හඬ නිකුත් වීමත් සමගම ගම්පහේ වීදියේ හා හුණුවල වීදියේ ඇවිදිමින් සිටින සියළු දෙනා එකවරම කැළඹීමට පත්වේ.සෑමදෙනාම එතැන් පටන් යුහුසුළු වන්නේ පෙරහැර නැරඹීමට හිඳගැනීමට ස්ථානයක් සොයා ගැනීමටය.වැඩිදෙනෙක් තම පවුල් පිටින්ම පැමිණ දේවාලේ උයන්වත්තේ හෝ ගම්පහේ,හුණුවල වීදිවල අයිනට වන්නට පැය ගණනක් තිස්සේ පෙරහැර බලාපොරොත්තුවෙන් බලා සිටී.පාරේ ඇවිදිමින් සිටින පිරිසද පැය භාගයක් යන්නට මත්තෙන් හැකි අයුරින් පාරෙන් ඉවත්වී හිඳගනී.එවිට සම්පූර්ණ වීදියම පැහැදිලි තත්වයට පත්වේ.වෙඩිහඩත් සමගම සිදුවන මෙම සිදුවීම අපේ සංස්කෟතියත් විනයගරුක බවත් ලොවට හඬගා කියන අවස්ථාවකි.

මෙයින් අනතුරුව පාර අතුගාන පිරිස් පාර අතුගා පවිත්‍රකරයි.පවිත්‍ර වූ පොළව මතින් දෙවිහාමුදුරුවන් වැඩමකරවීමට පෙර, කහ දියකළ ජලය ඉසීම සිදුවේ.වර්තමානයේදී වතුර බවුසරයක් මගින් මෙම කහ දියර ඉසීම කරනු ලබයි.දැන් පෙරහැර ගමන් කිරීමට පාර පවිත්‍රවී ඇති අතර පෙරහැර නරඹන කිසිවෙකුට පාර හරහා ගමන් කිරීමට ඉඩ නොදේ.පෙරහැර අතරින්ද කිසිවෙකුට ගමන් කිරීමට ඉඩක් නැත.දෙවියන් වෙනුවෙන් දක්වන ගෞරවය නිසා මෙසේ හැසිරීමට මහජනතාව පුරුදුවී තිබේ.විටෙක මෙය අමතක වූවන් සිටියහොත් එය මතක්කරදීමට පොලිස් නිළදරුවන් වගබලාගනී.

පෙරහැරේ මුලින්ම එන්නේ ආරක්ෂක අංශයේ පිරිසය.ඉන් පසුව කස කණ්ඩායම පැමිණේ.කස කණ්ඩායමට පසුව ගිනිබෝල කරුවන් පැමිණේ.පෙරහැරේ ගමන් කරන පෙරමුණේ රාළ පිටෙහි නංවාගත් පලමු හස්ථියා අනතුරුව පැමිනේ.ඉන් පසුව ගජ නායක නිළමේ ඇතෙකු පිට ගමන් කරයි.සබරගමුවට ආවේණිකවූ මහ බබා කෝලම පෙරහැරට එක්වන්නේ ගජනායක නිළමේට පසුවය.තවත් පිරිසක් දිසා කොඩ් රැගෙන ගමන් කරයි.

මේ ගමන් කරන්නේ සමන් දේවාල පෙරහැරේ පළමුවම ගමන් කරන දළදා පෙරහැරයි.පසුගිය ලිපියක දළදා පෙරහැර සමන් දේවාල පෙරහැරට එක්වීම පිළිබඳව සඳහන් කලෙමි.ඒ අනුව දළදා කරඬුව සිහිගන්වමින් සධාතුක කරඬුවක් ඇතෙකුපිට වඩමවනු ලබයි.දෑලේ ඇතුන් දෙදෙනෙකුද මේ සඳහා සහභාගී වේ.කරඬුව වඩමවන ඇතා ඉදිරියේ සබරගමු සම්ප්‍රධායේ නර්ථන කණ්ඩායමක් නර්තනයේ යෙදේ.ඊට අමතරව දේවාලයේ නිළ රාජකාරි පවුල්වල කුඩා දරුවන් කණ්ඩායමක් බෞද්ධ කොඩි රැගෙන ගමන් කරයි.කරඬුව වැඩමකළපසු දළදා පෙරහැර අවසානවේ.










ඉන් පසුව ආරම්භ වන්නේ පත්තිනි දේවියවෙනුවෙන් පවත්වන පෙරහැරයි.නොයෙක් වර්ගයේ නැටුම් කණ්ඩායම් තම රංගනයන්ගේ යෙදෙමින් මෙම පෙරහැරට සහභාගීවේ.පෙරහැරට කාන්තාවන් සහභාගී වනවානම් ඒ මෙම කොටසටය.දළදා පෙරහැරට කන්තාවන් සහභාගී නොවේ.නර්තනාංග සියල්ල ඉදිරිපත්වූ පසුව දේවාභරන වැඩමවීම සිදුවේ.පත්තිනි දේවියගේ දේවාභරණ රැගත් දෝලාවක් උඩුවියන් යටින් වැඩමවීම සිදුවේ.පත්තිනිදේවාලයේ කපුමහතා තම නිළ ඇඳුම ඇඳ මෙම දෝලාව පිටුපසින් ගමන් කරයි.

ඒත් සමගම පත්තිනි පෙරහැර අවසන්වේ.බිසෝ පෙරහැර ආරම්භවේ.මෙහිදී වෙනත් නර්තනාංග ගමන් නොකරයි.සමන් දෙවියන්ගේ බිසෝ දේවියගේ දේවාභරණ දෝලාවක නංවා වඩමවයි.උඩු වියන යටින් මෙම දෝලාවත් වඩමවන අතර නිළ රාජකාරි කරුවන් තේවාවන් සඳහා අවශ්‍යවන හක්ගෙඩිදෙක,බුරම්පේත්තු දෙක,චාමර,කුඩ සේසත් රැගෙන මෙම දෝලාව සමග ගමන් කරයි.සමන් දේවාලයේ කපු මහතාද මෙම දෝලාව පිටුපසින් ගමන් කරයි.

පත්තිනිපෙරහැරත් බිසෝ පෙරහැරත් පසුපසින් පැමිනෙන්නේ වෙනත් පෙරහැරවල දක්නට නොමැති අංඟයකි.මෙය ආභරණ කරත්තය ලෙස හඳුන්වන කුමාර රථයයි.දේවාලයේ හඳුන් කුඩමේ හැඩයට මෙය සාදාඇති අතර වටතිර වලින් ආවරණය කර තිබේ.මිනිසුන් 30ක් පමණ මෙම රථය ඇදගෙන යන අතර දේවාභරණ රැගත් කපු මහතෙකු මෙම රථය තුළ සිටී.කරත්තය ඉදිරියේ සබරගමු නැටුම් කණ්ඩායමක් නර්තනයේ යෙදෙමින් ගමන් කරයි.සමන් දෙවියන්ගේ පුත් කුමරු සිහිපත් කිරීම සඳහා මෙම පෙරහැර පැවැත්වේ.






වෙනත් පෙරහැරවල දක්නට නොලැබෙනවායැයි කීවත් යම් දෙයක් කිව යුතුය. මෙවැනි ආභරණ කරත්තයක් බලංගොඩ බොල්තුඹේ සමන් දේවාල පෙරහැරේ ගමන් කෙරේ.බොල්තුඹේ සමන් දේවාල පෙරහැරට අලි ඇතුන් සහභාගී නොවේ.මීට හේතුව එම පෙරහැරට එන සියළු අලි ඇතුන් පුදුම සහගතලෙස වියරුවැටීමයි.දෙවියන්ගේ හාස්කම් හෝ අද්භූත බලවේගයක් නිසා මෙය සිදුවේයැයි විශ්වාස කෙරේ.

කුමාර පෙරහැර අවසන් වීම සමග සමන් දේව පෙරහැර ආරම්භවේ.සමන් දෙවියන්ගේ හීය නැමති දේවාභරණය අතින්ගත් කපුමහතෙකු හා පළිහක් අතින්ගත් පුද්ගලයෙකු සුදුවතින් සරසනලද අලියෙකුපිටේ ගමන් කරයි.සධාතුක කරඬුව ඇතෙකු පිටේත් දේවාභරණ අලියෙකු පිටේත් වැඩමවීම බුදුන් වහන්සේට දක්වන ගෞරවයක් ලෙස සැලකේ.පත්තිනි,බිසෝ,කුමාර හා දේව පෙරහැරවල හේවිසි වාදනය ආදී සියළු තේවාවන් සඳහා දේවාලයේ නිළ රාජකාරි පිරිස් සහභාගීවේ.ඒවාට නියමිත නොයෙක් තේවාවන්ද ඇත.

මෙම පෙරහැර පහ අවසන්වූවිට, ඒත් සමගම බස් නායක නිළමේතුමා හා විදානේවරුන්,මොහොට්ටාලවරුන් පැමිණේ.මොවුන් ඉදිරියේ රඟ දක්වන්නේ උඩරට වෙස් නර්තනයක්ය.

මුලින් සඳහන් නොකලත් සමන් දේවාලයේ පෙරහැරට අඩුවක් නොවන අලිඇතුන් පිළිබඳව යමක් කිවයුතු වන්නේ සමන් දෙවියන්ගේ වාහනය සුදු අලියෙකු නිසාවෙනි.මගේ මතකයේ රැඳුනු පළමු සමන් දේවාල පෙරහැර මම නරඹන ලද්දේ මට වයස අවුරුදු හතරක් හෝ පහක් වූ අවධියේය.එතැන් පටන් එක් වසරක් හැර ,වසර 15ක් පමණ මම නැරඹූ පෙරහැර පිළිබඳ සැලකියයුතු මතකයක් රැඳුනේ එහි ගමන් කරන අලි ඇතුන් නිසාවෙන් බව කිව යුතුය.

අලි ඇතුන් ගණන් කිරීමට හැකි කාලයේදී මම ගණන්කළ වැඩිම සංඛාව 64ක් පමණවේ.එම පෙරහැරට අලි තුන්දෙනා බැගින් ගමන් කළ අවස්ථා කීපයක්ද තිබිණි.අදවනවිට මෙම සංඛාව 48 පමණ දක්වා අඩුවී තිබේ.නමුත් නැටුම් කණ්ඩායම් දෙකක් අතරට එක් අලියෙකු හෝ ඇතෙකු යොමුකිරීමට තවමත් අලිඇතුන් ඉතිරිවී පවතී.

පෙරහැර ගමන් කිරීමට අදවනවිට විදුලි ආලෝකය තිබුනද අතීතයේ පෙරහැර සඳහා ආලොකය ලබාදී තිබෙන්නේ කොප්පරා පන්දම් පත්තුකිරීමෙනි.අතීතයේ විඳි එම කොප්පරා සුවඳ අදත් අත් විඳිමට හැකිවන අයුරින් විදුලි ආලොකය තිබුණත් කොප්පරා පන්දම් පත්තුකර, පෙරහැර ගමන් කරන මාර්ගයට වැඩිපුර ආලෝකයක් ලබාදේ...
පෙරහැර විස්තරය අවසන් වූවත් තවමත් රජගමන අවසන්වී නැත...

ඔබසැමට සමන් දෙවිඳුගේ පිහිට ලැබේවා..............!




වයලීනෝ ( දර්ශන ප්‍රභාත් ධර්මවර්ධන ) ( ප්‍රභාශ්වර )
වයලීනෝ ( දර්ශන ප්‍රභාත් ධර්මවර්ධන ) ( ප්‍රභාශ්වර )

Bsc . Bilogical Science
ශ්‍රී ජයවර්ධනපුර විශ්වවිද්‍යාලය
පාරම්පරික ජ්‍යෝතිෂ වේදී
ප්‍රභාශ්වර ජ්‍යෝතිෂ සේවය

No comments:

Post a Comment